Ο νέος κορωνοϊός( SARS-COV-2) έχει δημιουργήσει χωρίς καμία αμφιβολία μια νέα πραγματικότητα για όλους παγκοσμίως. Η τήρηση των κανόνων υγιεινής (φτέρνισμα - βήχας στον αγκώνα, πλύσιμο χεριών - αποστάσεις) αλλά και η χρήση μάσκας είναι τα μόνα όπλα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν όσο η επιστημονική κοινότητα ερευνά την πιθανή φαρμακευτική θεραπεία (αντιμετώπιση) αλλά και το πιο αποτελεσματικό εμβόλιο που με τη χορήγησή του θα έχουμε την περίφημη «ανοσία της αγέλης».
Αυτό που ίσως να αποτελεί την πιο σημαντική πρόκληση είναι η χρήση μάσκας από τα παιδιά στο σχολείο. Με την πρώτη εξαγγελία αυτού του μέτρου, οι αντιδράσεις ήταν έντονες και κυρίως από τους γονείς. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έγινε ένας άτυπος «πόλεμος» ανάμεσα στους υποστηρικτές των μέτρων και σε αυτούς που αρνούνται ακόμη και την ύπαρξη του ιού. Κατανοητό !!!
Όμως η ψυχραιμία και τα δεδομένα (Facts), θα οδηγήσουν στη σωστή απόφαση.
Το δελτίο τύπου της Ελληνικής Παιδιατρικής Εταιρίας ήταν ξεκάθαρο:
Η μάσκα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμη και από παιδιά άνω των 2 ετών με την προϋπόθεση πάντα να μην υπάρχει κάποιο αναπνευστικό νόσημα. (Αμερικάνικη παιδιατρική Εταιρία, CDC Αμερικής, Παγκόσμια Παιδιατρική Εταιρία).
Η μάσκα δεν επηρεάζει την ανάπτυξη των πνευμόνων, δεν μειώνει την πρόσληψη οξυγόνου. Άλλωστε, υπάρχουν έρευνες που αποδεικνύουν ότι τα μόρια του οξυγόνου μπορούν να περάσουν τους πόρους της μάσκας με μεγάλη ευκολία ( Duan et al., 2014).
Η μάσκα, λοιπόν, θα προστατεύσει τα παιδιά και από άλλες ιογενείς λοιμώξεις του αναπνευστικού πράγμα που θα κάνει το σύστημα υγείας να αντέξει σε όλες τις πιθανές πιέσεις του χειμώνα, αρκεί να χρησιμοποιείται σωστά !!!
Οπότε τί μέλλει γενέσθαι; Εκπαίδευση, Εκπαίδευση, Εκπαίδευση. Εδώ λοιπόν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί θα παίξουν σημαντικό ρόλο ώστε η προσπάθεια αυτή να είναι επιτυχής.
Επαγγελματίες υγείας όπως γιατροί και επισκέπτες υγείας θα πρέπει να εκπαιδεύσουν το προσωπικό των δομών αλλά και τα παιδιά καθημερινά στη σωστή χρήση της μάσκας. Αλλά δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να μην ακολουθούνται οι κανόνες ατομικής υγιεινής. Το πλύσιμο των χεριών και οι αποστάσεις θα πρέπει να ακολουθούνται ευλαβικά από όλους, ώστε έτσι να δίνεται το παράδειγμα στη νεότερη γενιά. Στο σχολείο, θα πρέπει να υπάρχει η ευελιξία για πιο συχνά «διαλείμματα μάσκας» ώστε η προσαρμογή των μαθητών να γίνει πιο ομαλά, χωρίς να προκαλείται πανικός. Και κάτι εξίσου σημαντικό είναι η πλήρης εμβολιαστική κάλυψή των παιδιών με όλα τα εμβόλια και φυσικά και με το εμβόλιο της γρίπης.
Η νέα πραγματικότητα είναι αυτή ! Τα μέσα προστασίας : η απόσταση, η μάσκα, η σωστή ατομική υγιεινή.
Καλή Σχολική Χρονιά!
Πηγές:
Ελληνική Παιδιατρική Εταιρία : www.e-child.gr/news/chrisi-maskas-sta-sxoleia
Duan, J., Higuchi, M., Krishna, R., Kiyonaga, T., Tsutsumi, Y., Sato, Y., ... & Kitagawa, S. (2014). High CO 2/N 2/O 2/CO separation in a chemically robust porous coordination polymer with low binding energy. Chemical Science, 5(2), 660-666.
ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΤΩΝ ΥΠΟ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΜΑΣΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΣΥΜΦ. ΜΕ ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
1. Καλής ποιότητας βαμβακερό ύφασμα πυκνής ύφανσης >180 TC
2. Τουλάχιστον 2 στρώματα βαμβακερού υφάσματος. Εναλλακτικά μπορεί να
χρησιμοποιηθεί λινό τουλάχιστον δύο στρωμάτων.
3. Τα δύο στρώματα πρέπει να είναι διαφορετικού χρώματος για να είναι διακριτή η
φορά εφαρμογής της μάσκας. Είναι σκόπιμο για τα παιδιά νηπιαγωγείου, δημοτικού η
εξωτερική πλευρά να είναι πολύχρωμη και με σχέδια, φιγούρες , ήρωες κλπ.
4. Διαστάσεις: για ηλικίες 4-10 ετών 12Χ20 εκατοστά περίπου
5. Ηλικίες > 10 ετών αρχικές διαστάσεις 15Χ25 εκατοστά περίπου
6. Κατασκευασμένες με τρεις πιέτες στο μέσον τους ώστε να δύναται να ξεδιπλώνουν
κατά την εφαρμογή της μάσκας.
7. Να φέρουν μαλακά και ανθεκτικά λάστιχα για την συγκράτηση στα αυτιά και να δοθεί
έμφαση στο σημείο επαφής της μάσκας με τα λάστιχα ώστε να είναι σταθερά.